Forum PWSZ AS w Walbrzychu Strona Główna
Home FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy Galerie Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum PWSZ AS w Walbrzychu Strona Główna -> Pomoce naukowe (Ped) -> I Rok - Emisja głosu- tematyka zajęć
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Elwira
I Zbłąkany pierwszak



Dołączył: 04 Maj 2006
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 9:54, 16 Maj 2006    Temat postu: I Rok - Emisja głosu- tematyka zajęć

ZAGADNIENIE: ZAPOZNANIE SIĘ Z MATERIAŁEM DYDAKTYCZNYM Z EMISJI GŁOSU.

Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami teoretycznymi oraz metodami badawczymi z zakresu fonetyki, akustyki i logopedii, dotyczącymi głosu i mowy dźwiękowej. Uzyskanie wiedzy o budowie aparatu głosowego, zjawiskach fizjologicznych związanych z tworzeniem głosu, jego emisją, zaburzeniami, odbiorem i higieną. Opanowanie umiejętności prawidłowego operowania głosem, jego ustawienia, rozpoznawania i usuwania zaburzeń oraz doboru metod usprawniania, w tym ćwiczeń fonacyjnych, artykulacyjnych i dykcyjnych. Praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności tworzenia, operowania głosem oraz technik wymowy w pracy własnej nauczyciela oraz pracy nad prawidłową wymową uczniów.

LITERATURA
1.Bronisław Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia
2.Mieczysław Kotlarczyk, Podstawy sztuki żywego słowa
3.Zaburzenia procesu komunikacyjnego: głos, mowa, słuch – oto laryngologia, red. A. Obrębowski, Z. Tarkowski
4.Mieczysława Walczak-Deleżyńska, Aby język giętki... wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tenera do Torczyńskiej
5.Bogumiła Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji
6.Bogumiła Toczyska, Salabanda w chaszczach, czyli łamańce z dedykacją
7.Danuta Bednarek, Ćwiczenia w wyrazistości mowy
8.Deleżyńska, Deleżyński, Czy dykcja to fikcja? Praca nad wyrazistością słowa
9.Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie, podręcznik do nauki emisji głosu
10.Ziemińska, Kształcenie głosu
11.Miodek, Słownik ojczyzny polszczyzny
12.Jean Berko, Gleason, Bermstein Ratler, Psycholingwistyka
13.T. Kamel, R. Krool, P.Kraśko, Dyskretny urok wystąpień publicznych
14.Mirosław Korolkom Sztuka retoryki
15.Emisja głosu – Skrypt, D. Dąbrowska i A. Dziwińska


ZAGADNIENIE: CELE EMISJI GŁOSU. TYPY I TORY ODDECHOWE. BUDOWA UKŁADU ODDECHOWEGO.

CELE:
1. Ograniczenie wysiłku głosowego do minimum, gwarantujące ochronę aparatu głosowego przed niedomaganiami czynnościowymi
2. Uzyskanie względnie poprawienie i utrzymanie estetycznego brzmienia śpiewu
i mowy
3. Rozwój głosu (poszerzenie zdolności wokalnych śpiewaka/mówcy)


TYPY ODDECHÓW:

1.SPOCZYNKOWY -> oddech charakterystyczny dla odpoczynku, relaksu, snu; wdech i wydech mniej więcej trwają tyle samo, oddech krótki
2.DYNAMICZNY -> oddech charakterystyczny dla działania, mowy, wdech krótki, energiczny, bezszelestny, wydech możliwie jak najdłuższy


TORY ODDECHOWE:

1.SZCZYTOWY -> uruchomiona górna partia płuc, charakterystyczne uniesienie ramion w górę przy wdechu, w wyniku czego następuje usztywnienie mięśni karku, szyi, klatki piersiowej, krtani (zupełnie nie ma pracy przepony)

2.PIERSIOWY-> powietrze napełnia tylko górne części płuc, znaczne uniesienie klatki piersiowej, charakterystyczne dla kobiet (praca przepony nikła)


3.ŻEBROWY -> płuca napełnione w większej części powietrzem, widoczne uniesienie żeber do góry, a nie na boki (praca przepony umiarkowana)

4.BRZUSZNY -> obserwuje się duże wysunięcie powłok brzusznych do przodu, rozszerzenie żeber bardzo małe (przepona pracuje znacznie)


5.FIZJOLOGICZNY, MOWNY, CAŁOŚCIOWY, BRZUSZNOŻEBROWY, PRZEPONOWY -> prawidłowy – praca żadnego toru nie przeważa nad pracą innego toru


PODPARCIE ODDECHOWE – świadome zwolnienie fazy oddechowej w następstwie tego następuje wydech w bardzo zwolnionym tempie, powietrze przewartościowane na dźwięk.

PRZEPONA – mięsień w kształcie kopuły, ułożony poprzecznie, oddzielający klatkę piersiową od jamy brzusznej, nie posiada głębokiego czucia mięśniowego i z tego powodu nie odczuwamy jej ruchów i dlatego nie możemy bezpośrednio wpłynąć na jej pracę, pośrednio przez pracę mięśni żeber i brzucha.

BUDOWA UKŁADU ODDECHOWEGO:

1.NOS ZEWNĘTRZNY/ JAMA NOSOWA – pierwszy odcinek dróg oddechowych, następuje nawilżenie, ogrzanie i oczyszczenie powietrza, umożliwia to silnie ukrwiona, pokryta licznymi włoskami błona śluzowa
2.GARDŁO- odcinek gdzie krzyżują się drogi pokarmowe i oddechowe oraz do którego uchodzą ujścia trąbek słuchowych (Eustachiusza)
3.KRTAŃ – fragment dróg oddechowych łączących gardło z tchawicą, jest także narządem służącym do wydawania dźwięków (główny generator dźwięków – tonu podstawowego), pełni funkcję obronną – zamyka ona ujście do tchawicy w czasie połykania pokarmów i płynów
4.TCHAWICA- sprężysty przewód zbudowany z chrząstek podkowiastego kształtu, od wewnątrz wyścielona jest błoną śluzową z nabłonkiem migawkowym
5.OSKRZELA- silnie rozgałęzione kanały z coraz mniejszej średnicy, którymi to powietrze dociera do płuc
6.PŁUCA- kształt stożkowaty, których podstawa jest oparta na przeponie, lewe płuco ma dwa płaty, prawe posiada 3 płaty.
7.PĘCHERZYKI PŁUCNE- cienkościenne, elastyczne woreczki powleczone gęstą siecią naczyń włosowatych.


BUDOWA KRTANI:

KRTAŃ – narząd położony w środkowej części szyi, długości od 4 do 6 cm, składający się z 9 chrząstek, mięśni zewnętrznych odpowiedzialnych za ruchy krtani i mięśni wewnętrznych biorących udział w tworzeniu się głosu, składa się także z wiązadeł głosowych.


ZAGADNIENIE: NARZĄD SŁUCHU.

UCHO ZEWNĘTRZNE – następuje wychwycenie i skupienie fal dźwiękowych (drgań powietrza) oraz zamiana ich na drgania błony bębenkowej.

1.MAŁŻOWINA USZNA- kształt owalny, powyginana chrząstka okryta skórą
2.PRZWDÓD SŁUCHOWY- S-owato wygięty kanał przekazujący fale dźwiękowe na błonę bębenkową, pokryty licznymi gruczołami łojowymi i woskowinowymi, nabłonek silnie urzęsiony
3.BŁONA BĘBENKOWA- elastyczna, cienka, delikatna błona łącznotkankowa wprowadzana w drgania przez falę dźwiękową, po uszkodzeniu może się odbudowywać

UCHO ŚRODKOWE – przeniesienie drgań błony bębenkowej na błonę okienka przedsionka, a następnie pobudzenie płynu błędnika błoniastego ślimaka

1. TRZY KOSTECZKI: MŁOTECZEK, KOWADEŁKO, STRZEMIĄCZKO- połączone ze sobą stawami, kosteczki te przenoszą falę dźwiękową, na błonę okienka przedsionka wzmacniają ten dźwięk o około 20 razy
2.BŁONA OKIENKA PRZEDSIONKA- cienka błona, która drgając wytwarza fale w płynie błędnika błoniastego ślimaka
3.TRĄBKA EUSTACHIUSZA- wąski kanał łączący jamę bębenkową z gardłem wyrównujący ciśnienie po obu stronach błony bębenkowej, zabezpiecza ją przed rozerwaniem przy działaniu nagłej silnej fali dźwiękowej
4.JAMA BĘBENKOWA- szczelinowata przestrzeń w kości skroniowej zawierająca kosteczki słuchowe

UCHO WEWNĘTRZNE - następuje zamiana bodźców mechanicznych na impulsy nerwowe odbierane przez nerw słuchowy i przekazywane do mózgu

1. PRZEDSIONEK- fragment ucha wewnętrznego tzw. błędnika łączący ślimaka i kanały półkoliste (trzy rurkowate przewody ułożone w trzech wzajemnie prostopadłych płaszczyznach, wypełnione są płynem tzw. endolimfą, który poruszając się drażni komórki zmysłowe. Dzięki którym odbieramy wrażenia o ruchu obrotowym, przyśpieszeniu i spadaniu)
2.ŚLIMAK-wypełniony endolimfą, ślimakowato skręcony kanał zawierający narząd Cortiego, narząd ten tworząc woskowate komórki zmysłowe odbierające drgania wywołane falami akustycznymi i przekazujące impulsy do nerwu słuchowego
3.NERW SŁUCHOWY- przesyła impulsy nerwowe z komórek zmysłowych do kory mózgowej gdzie są zamieniane w świadome informacje, dotyczące ułożenia całości, o docierających dźwiękach


Do 15 dB – granica normy
20-30 dB – niedosłuch lekkiego stopnia
40-70 dB – niedosłuch stopnia umiarkowanego
70-90 dB – niedosłuch stopnia ciężkiego
95 - < - głeboki ubytek słuchu

słuch fizjologiczny/ fizyczny – wrażliwość na fale dźwiękowe cechuje go określona ostrość słyszenia (15-20 dB) jest on nie tylko charakterystyczny dla ludzi, ale jedynie u cżłowieka dał podstawy do rozwoju słuchu muzycznego i fonomatycznego.

Słuch muzyczny – pozwala określić wysokość dźwięku i różnice w jego wysokościach

Słuch fonomatyczny = słuch mowy – zdolność do rozpoznawania i rozróżniania dźwięków mowy, dzięki czemu słyszymy różnicę pomiędzy dźwiękami bardzo podobnymi np. b, p, d, t;

Pamięć słuchowa – pamięć wzorców słuchowych, wyrazów tzn. pamięć ich długości, zdolność zatrzymywania w pamięci ciągów połączonych związkami logiczno-gramatycznymi.

ZAGADNIENIE: UKŁAD NERWOWY

UKŁAD NERWOWY człowieka pod względem anatomicznym dzielimy:
1.centralny układ nerwowy (mózg i rdzeń kręgowy)
2.obwodowy układ nerwowy (zwoje i nerwy)


ZWOJE- są skupiskami ciał komórek nerwowych.
NERWY- to wiązki setek, a nawet tysięcy aksonów otoczonych tkanką łączną. W zależności od tego, czy nerwy połączone są z mózgowiem, czy z rdzeniem kręgowym nazywamy je nerwami czaszkowymi lub rdzeniowymi.

Nerwów czaszkowych jest 12 par, łączą się one z różnymi okolicami mózgu, a unerwiają poszczególne części głowy, szyi oraz narządy wewnętrzne w klatce piersiowej.

1 WĘCHOWY>>ODPOWIEDZIALNY za czucie powonienia
2 WZROKOWY>>ODPOWIEDZIALNY za przewodzenie bodźców wzrokowych
3 OKO-RUCHOWY
4 BLOCZKOWY >> ODPOWIEDZIALNE za ruchy gałki ocznej
6 ODWODZĄCY

5 TRÓJDZIELNY>>ODPOWIEDZIALNY unerwia czuciowo powierzchnię twarzy jamy ustnej i nosa, unerwia ruchowo unerwia mięśnie żwaczy
7 TWARZOWY>>ODPOWIEDZIALNY główne zadanie – unerwienie mięśni mimicznych twarzy, uszkodzenie nerwu towarzyszy chorobie Parkinsona
8 PRZEDSIONKOWO-ŚLIMAKOWY>>ODPOWIEDZIALNY za przewodzenie bodźców słuchowych i równowagę
9 JĘZYKOWO-GARDŁOWY>> ODPOWIEDZIALNY unerwia czuciowo struktury ucha środkowego oraz łuki podniebienne, migdałki, nasadę języka, część nosową i ustną gardła, a ruchowo unerwia mięsień zwieracza górnego gardła, mięsień rylcowo-gardłowy i podniebienno-gardłowy
10 BŁĘDNY>> ODPOWIEDZIALNY unerwia ruchowo pozostałe mięśnie podniebienia i gardła nie unerwione przez nerw 9 oraz całą mięśniówkę krtani, unerwia wszystkie narządy wewnętrzne klatki piersiowej i jamy brzusznej
11 DODATKOWY>> ODPOWIEDZIALNY unerwia niektóre mięśnie szyi i karku
12 PODJĘZYKOWY>> ODPOWIEDZIALNY zaopatruje ruchowo wszystkie mięśnie języka


ZAGADNIENIE: TEORIE AKTÓW MOWY.

Pewne wypowiedzi nie koniecznie reprezentują to, co ktoś wypowiedział np. ktoś wchodzi do pokoju i mówi, że pada deszcz (oznajmia, że pada deszcz lub że np. wycieczka jest odwołana) jest to jednak wtedy jasny kontekst.
Do literatury teorię aktów mowy wprowadził John Austin. Uważał, że za pomocą aktów mowy mówiący pragnie coś uczynić lub osiągnąć i taki akt nazwał aktem illokcyjnym, czyli mówienie z pewną intencją. Oznacza to, że nadawca używa sformułowań intencjonalnych posługując się w tym czasie różnymi czasownikami, które zwane są per formatywnymi (mówić, informować, zaprzeczać, pytać, rozkazywać, prosić, obiecywać, gratulować, przepraszać, dziękować, zawiadamiać, mianować i ogłaszać) – czasowniki te mają charakter wykonawczy, stwarzają nową rzeczywistość oraz stają się pewnym faktem bo słowa te zostały wypowiedziane w pewnej sytuacji np. „ogłaszam was mężem i żoną” wypowiedź urzędnika stanu cywilnego.

Wyróżnia się 5 kategorii aktów mowy:

1.Stwierdzenie lub przedstawienie (intencją nadawcy jest tutaj przekazanie odbiorcy swej opinii bądź przekonania na dany temat)

2.Dyrektywny (intencją nadawcy jest nakłanianie odbiorcy do jakiegoś czynu np. „proszę zadzwoń do mnie jutro”)

3.Zobowiązania (intencją nadawcy jest zobowiązanie odbiorcy do wykonanie czegoś np. „zadzwonię do ciebie jutro”)

4.Ekspresja (nadawca wyraża swoje uczucia w stosunku do odbiorcy np. „dziękuję ci”)

5.Deklaracja (stworzenie nowego stanu rzeczy, który przed wypowiedzeniem nie istniał np. „poniosę pani bagaż”)


Lokucja – aspekt lokucyjny – jest to samo mówienie, czyli użycie kodu językowego w dosłownym znaczeniu

Illokucja – aspekt illokucyjny – jest to mówienie z pewną intencją nadawcy, jeśli intencja została nie przyjęta to i tak nastąpił akt illokucyjny

Per lokucja – aspekt per lokucyjny – reakcja na akt mowy, jeżeli per lokucja jest zgodna z naszą intencją oznacza to, że został osiągnięty skutek, jest efekt naszej mowy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum PWSZ AS w Walbrzychu Strona Główna -> Pomoce naukowe (Ped) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

"Blades of Grass" Template by Will Mullis Developer News
Regulamin