Forum PWSZ AS w Walbrzychu Strona Główna
Home FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy Galerie Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj


Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum PWSZ AS w Walbrzychu Strona Główna -> Pomoce naukowe (AP) -> II rok-Organizacje i Zarządzanie-podsumowanie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Scandalliero
Założyciel forum



Dołączył: 24 Lis 2005
Posty: 282
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: pracownik

PostWysłany: Śro 12:19, 08 Lut 2006    Temat postu: II rok-Organizacje i Zarządzanie-podsumowanie

Organizacja- gr. organis tworzennie uporządkowanych harmonijnych całości.
Organizacja Kotarbiński- całość w której elementy skałdowe współprzyczyniają się do powodznia całości.
Organizacja Koźmiński- całość która przycznia się do powodzenia jej cześci i częsci przyczyniajace się do powodzenia organizacji
Synergia- efekty współdziałających ze sobą elementów składowych organizacji są większe od efektów jakie te składowe przynoszą dzałając samodzielnie.
Na efekt synergi składja się dwa czynniki: organizacyjny-podział pracy, facylitacyjny-kontakt wzrokowy słuchaczy.
5 sił Portera- siły oddziałujące z otoczenia na przedsiębiorstwa i nateżenie konkurencji w danym sektorze: *siła przetargowa klientów, *siła przetargowa dostawców, *bariery wejścia(koncesje, koszty)-lojalność klientów, zapotrzebowanie na kapitał, *bariery wyjścia koszty związane z likwidacją, -bariery społeczno emocjonalne, *pojawienie się nowych oferentów.
Otoczenie organizacji – to pewien układ szans i zagrożeń podmiotów z którymi organizacja wchodzi w interakcje. Otoczenie dalsze - oddziałuje mocno na firmę, ale ona nie ma na to wpływu.
Elementy otoczenia dalszego : a).ekonomiczne – mogą wpływać na stopę procentową, kursy walut, kredyty, dana produkcję, podatki, place minimalne, bezrobocie, inflacja b). polityczno prawne – obejmują wszystkie uregulowania między państwem, a gospodarka – system polityczny, system prawny c). techniczne – rozwój technologii, poziom technologii, naklad na badania i rozwoj, potencjal naukowy d) socjo-kulturowe – trendy, zwyczaje, systemy wartosci, migracje, stowarzyszenia, zrzeszenia konsumentow.
Otoczenie bliższe – oddziałuje na firmę, ale ona ma wpływ na to otoczenie. W tym otoczeniu ma miejsce konkurencja. Elementy : * konkurenci, *dostawcy, * klienci, *producenci wyrobow substytucyjnych, *banki, *urzedy (skarbowy).
5 sil Portera: 1) przetargowa klientow 2) przetargowa dostawcow 3) bariery wejscia (koncesje, koszty produkcji, zaopatrzenie) 4) bariery wyjscia (koszty likwidacji, rozwiazywanie umow, odszkodowania) 5) pojawienie się nowych producentow (np. dobr substytucyjnych).
Wizja – marzenie, zyczenie, jest wspanialym wyobrazeniem funcjonowania przedsiebiorstwa w przyszlosci. Jest to obraz pozbawiony cech, uwarunkowan, którymi przedsiebiorstwo aktualnie dysponuje. Spelnia role „busoli” lub „gwiazdy polarnej” która choc sama nie jest celem jednak umozliwia poruszanie się w odpowiednim kierunku. Wizja polega na: - ukazywaniu kierunkow bez nakreslania granic – ukazywaniu horyzontow, idei, mozliwosci bez jej pelnej konkretyzacji – stawianiu pytan bez dawania pelnych odpowiedzi.
Misja – ogolna zasada funkcjonowania przedsiebiorstwa. To wyrozniona przyczyna, rola funkcjonowania organizacji. Uzasadnia ona jej istnienie. W sposób ogolny okresla charakter przeds ona podstawie potrzeb klientow. Misje możemy przedstawic jako: - swoiste credo przeds i glowna wytyczna ujeta w jednym zdaniu np. hasle reklamowym – krotkiego manifestu przeds który wyjasnia istote i filozofie funkcjonowania org (najczesciej jedna strona) – barwnej broszury dobrze zredagowanej która jest wreczana zarówno klientom jak i pracownikom. Misja powinna być ustalana przez zespol kierowniczy (jak najszerszy). Wszyscy pracownicy powinni identyfikowac się z jej trescia. Misja może być ujmowana w 3 kategoriach: 1) strategi biznesu – misja jako narzedzie sluzace zdefiniowaniu istoty biznesu i rynku docelowego, laczy się ona ze strategia jest bowiem pierwotym krokiem w zarzadzaniu strategicznym. Powinna odp na pytania „czym jest nasz biznes” i „czym powinen być”. Powinna koncentrowac się nie na technologii produkcji ale na potrzebach klientow. 2) filozofii i etyki – misja stanowi kulturowe spoiwo które pozwala org funkcjonowac jako zbiorowa calosc. Sklada się z norm i wartosci które wplywaja na achowanie ludzi na sposób w jaki pracuja oraz daza do osiagniecia stawianych przed nimi celow. Jest to wiec filozofia biznesu która pomaga pracownikom postrzegac i interpretowac zdarzenia w podobny sposób. Odnosi się do emocji. 3) zintegrowania – misja to cos co laczy swiat biznesu jak i swiat jednostki. Dobra silna misja powinna sklada się z 4 elementow powiazanych ze soba: Cele – Wartosci – Strategia – Standardy zachowan.
Cechy zarzadzania wg Petera Druckera: 1) zarzadzanie dotyczy przede wszystkim ludzi 2) jest gleboko osadzone w kulturze 3) wymaga jasnych wartosci, celow i zadan które będą jednoczyly wszystkich uczestnikow organizacji 4) powinno doprowadzic do tego by organizacja była org uczaca się 5) wymaga komunikowania się 6) wymaga rozbudowanego systemu wskaznikow 7) powinno być skierowane na podstawowy cel jakim jest zadowolony klient.
Kierowanie – takie oddzialywanie podmiotu zwanego kierujacym na inny podmiot zwany kierowanym aby ten zachowal się zgodnie z wymaganiami kierunku realizacji zamierzonego celu.
Zarzadzanie (1) – proces majacy na celu kordynacje i ingracje uzytkowania zasobow dla osiagniecia celu organizacyjnego przez ludzi przy uzyciu techniki i informacji w zorganizowanych strukturach. Laczenie i koordynacja dzialan za pomoca: planowania, organizaowania, motywowania, kontrolowania.
Zarzadzanie (2) – taki zespol dzialan obejmujacy planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie skierowany na zasoby organizacji (ludzkie, informacyjne, naturalne, kapitalowe) i wykonywany z zamiarem osiagniecia celow organizacyjnych w sposób sprawny i skuteczny. (sprawny – wykorzystujacy zasoby madrze bez zbednego marnotrastwa; skuteczny – dzialanie z powodzeniem).
Funkcje zarzadzania: 1) planowanie - gromadzenie informacji, porzadkowanie i przetwarzanie informacji, prognozowanie, racjonalizacja planow 2) organizowanie – podejmowanie decyzji o zatrudnieniu, grupowanie i przydzielanie osob do konkretnych zadan, wydzielanie komorek i jednostek organizacyjnych które się specjalizuja w pewnych zadaniach, tworzenie wiezi oranizacyjnych 3) motywowanie – oddzialywanie na pracownikow tak by chcieli ze soba wspolpracowac i wspoldzialac, ustalanie wynagrodzen, stosowanie awansu, doksztalcaniam, pochwaly 4) kontrolowanie – ustalanie norm, wskaznikow, procedur które będą podlegaly kontroli, kontrola merytoryczna zadan, formulowanie zalecen po kontroli.
Administrowanie – kierujacy nie ma wszystkich uprawnien zarzadzajacego. Ograniczenia dotycza przede wszystkim pozbawienia prawa do samodzielnego decydowania o celach i wykorzystaniu zasobow organizacji ( kiruje się proprzez prezycyjne okreslanie wynikow i standartow zachowan).
Rzadzenie – kolejna forma kierowania. W przeciwienstwie do pozostalych podmiot kierujacy (rzadzacy) jest poza organizacja. Organizacja kierowana jest samodzielna niezalezna ekonomicznie instytucja a organ rzadzacy wplywa na jego funkcjonowanie poprzez tworzenie praw powszechnieobowiazujacych nieadresowanych do konkretnych instytucji. Role kierowania: 1) role interpersonalne: a) reprezentacyjna – zwiazana z pewnymi funkcjami ceremonialnymi które sluza tworzeniu wlasciwego klimatu kontaktow wew i na zew org oraz promowaniu pozytywnego wizerunku firmy b) przywodcy – osoba która wytycza cele i motywuje pracownikow do ich realizacji. Tworzy warunki organizacyjne i materialne dla swojego zespolu c) lacznik – ulatwia kontakty wazne dla prawidlowego fukncjonowania w organizacji 2) role informacyjne: a) monitorujaca – kierownik kontroluje otoczenie i wnetrze organizacji w celu zdobycia waznych informacji b) dystrybucja informacji – kierownik decyduje do kogo trafia uzyskane przez niego info c) rzecznik – kierownik dba o dobry kontakt z otoczeniem i inf otoczenie o pracach org (public relation) 3) role decyzyjne: a) inicjatora – przedsiebiorcy – ponosi ryzyko zwiazane z prowadzeniem dzialalnosci, inicjuje te dzialanie dba o dostawy surowcow materialow b) reagujaca – kierownik kieruje zaburzeniami przeciwdziala konfliktom stara się rozwiazac problemy c) alokatora zasobow – kirwonik decyduje o rozmieszczeniu zasobow powolaniu pracownikow na konkretne stanowiska pracy itd. d) negocjatora – negocjuje warunki platnosci konfliktu finansowania inwestycji itd.Nie ma jednego skutecznego stylu kierowania. Zalezy ta skutecznosc w duzej mierze od dojrzalosci pracownikow. Przy niskiej dojrzalosci (niewielkie zdolnsoci i umiejetnosci pracownikow oraz slaba motywacja) kierownik powinien stosowac styl kierowania nastawiony na zadania. Przy sredniej dojrzalosci (przy niezadowalajacych zdolnosciach ale duzej motywacji) kirwonik powinen stosowac styl oparty jednoczesnie na zadaniach i pracownikach. Przy wyzszym stopniu dojrzalosci (zadowalajace przygotowanie merytoryczne le slaba motywacja) styl kierowania powinen być ukierunkowany na potrzeby pracownikow. Przy dojrzalych pracownikach (zdolnych i majacych silna motywacje) najskuteczniejsze jest daleko idace usamodzielnienie.
Menedzer – osoba ktorej podstawowym zadaniem jest reazlizacja procesu zarzadzania dla osiagniecia celu. Można podzielic wg szczebla zarzadzania: 1) m. najwyzszego szczebla – stanowia oni stosunkowo nieliczna grupe kadry kierowniczej (prezes, wiceprezes, dyrektor naczelny) 2) m. sredniego szczebla – stanowia najliczniejsza grupe (kierownicy zakladow wydzialow) 3) m. najnizszego szczebla – nadzoruja i koordynuja dzialania pracownikow wykonawczych (kierownik biura, brygadzista, nadzorca). ukncje przeds – 1) przetrwanie i rozwoj 2) fukncje 2 stopnia: a) transformacja zasobow naturalnych, ludzkich, kapitalowych, informacyjnych b) okreslanie zabezpieczanuie granic (granice miedzy organizacjami). Obecnie granice te staja się coraz mniej widoczne. Zabezp granic polega na zabezp tej org przed naruszeniem jej „tozsamosci”. Granice maja wymiar materialny i niematerialny. c) adaptacja i wyprzedzanie – org musi stale przystosowywac się do zmian otoczenia zarówno tego bliskiego jak i dalszego. Adaptacja ma charakter bierny natomiast wyprzedzanie ma charakter aktywny (wyprzedzanie konkurencji w okresie np. technologii produkcji) d) realizacja i wspieranie – realizacja oznacza wypelnianie przez org fukncji na rzecz otoczenia czyli zadan do których zostala powolana. Wspieranie natomiast dotyczy zabezp dzialan zagwarantowania fukncjonowania tej org (staly dostep do zasobow) e) zarzadzanie – ma charakter nadrzedny w stosunku do pozostalych. W kazdej org potrzebny jest czynnik kierujacy który będzie planowal organizowal motywowal koordynowal i kontrolowal.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum PWSZ AS w Walbrzychu Strona Główna -> Pomoce naukowe (AP) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group

"Blades of Grass" Template by Will Mullis Developer News
Regulamin